Thursday, December 27, 2012

Volauspå

NORD1108 Obligatorisk Oppgave Av: Siri Hemmingby Innledning: I denne oppgaven vil jeg se nærmere på det norrønske diktet Volauspå. Det første som slo meg da jeg leste diktet for første gang, var hvor low-cal jeg skjønte av både aubergeholdet og for manpower. Derfor vil jeg gå nærmere hostel på hva som gjør teksten vanskelig å forstå for oss i nåtiden. Jeg vil se på hvilke bakgrunnskunnskaper man må ha, og hvilke egenskaper som vil gjøre diktet vanskelig eller eventuelt hjelpe vår forståelse. Jeg vil skrive ut i fra en antagelse om at den som leser dette har lest Volauspå, og derfor går jeg ikke nøye inn på hva jeg mener innholdet for hvert vers er. I starten vil jeg ta for meg perioden diktet er fra, og deretter vil jeg se på hvilken del av litteraturen den er fra. Jeg vil ikke gå inn på de andre sjangrene i denne perioden, fordi jeg mener det er uvesentlig i forhold til det jeg vil legge vekt på i oppgaven. Etter dette kommer jeg inn på formen på diktet, og her vil jeg prøve og bruke noen eksempler. Jeg vil prøve og stadig komme tilbake til problemstillingen min, og se det i lys av teorien jeg legger fram. Siden denne oppgaven er så kort deler jeg ikke inn teksten med overskrifter, men lar det være en løpende tekst.
Order your essay at Orderessay and get a 100% original and high-quality custom paper within the required time frame.
Volauspå: Den norrønske perioden kan tidfestes til omlag år 700 til 1300 e.kr. Mye av litteraturen fra denne tiden har sin opprinnelse fra Norge og Island. Flere nordmenn reiste over til Island og bofestet seg der, og derfor deler Norge og Island kultur, historie og mye litteratur. (Andersen,2010:17) Vi kan dele den norrønske litteraturen opp i tre perioder. En muntlig periode fra omlag år 700 til 1100, en skriftlig periode fra år 1100 til 1300 og sein middelalderen som var fra 1300 til 1500. Det er vanskelig å stavfeste med sikkerhet starten på den muntlige periode, grunnet at det er fra denne tiden er lite kilder å forholde seg til. (Andersen,2010:18) Perioden blir kalt den muntlige periode fordi litteraturen på denne tiden ble fortalt og overført... If you want to get a full(a) essay, order it on our website: Orderessay

If you want to get a full essay, wisit our page: write my essay .

No comments:

Post a Comment